Julkisen sektorin alasajo lisää kokonaiskustannuksia ja eriarvoisuutta
” Kilpailukykyisiä yrityksiä voi syntyä vain supistamalla radikaalisti julkisen sektorin roolia. Horjumattoman sitoutumisen (EU:n) rahaliiton käynnistämiseen 1.1.1999, sallimatta mitään heikennyksiä Maastrichtin kriteereihin, katsottiin (ERT:ssä eli Euroopan teollisuusmiesten klubissa) olevan ainoa tie paitsi työkurin säilymiselle myös asioiden eteenpäin viemiselle”. Näin kirjoitti Suomen suurteollisuuden voimamies Casimir Ehrnrooth Helsingin Sanomissa 5.2.1996.
Ehrnroothin edustamien piirien asioita on sittemmin satu viedyksi eteenpäin. Suomessakin on jo yksi miljardööri. Kääntöpuolena on eriarvoisuuden ja köyhyyden voimakas kasvu.
Pysäköinninvalvonnan yksityistämisen edistäminen on tuore esimerkki siitä, mihin ollaan edelleen menossa. Poliisin toimintojen keskittäminen ja siitä seuraava turvallisuuden heikkeneminen avaa miljardimarkkinat yksityisille turvafirmoille. Autokatsastuksen yksityistäminen ja muiden valtion yritysten myynti, hätäkeskusten vähentäminen, terveydenhoidon yksityistäminen. Listaa voisi jatkaa.
Ensin luodaan kriisi, kuten kuntatalouteen 1990-luvun puolivälin jälkeen, kun kuntien valtiolta saamat valtionosuudet eurosopeutuksen nimissä puolitettiin. Kriisiin sitten vastataan keskittämällä, ulkoistamalla ja yksityistämällä. Näin tapahtuu juuri kuntapalveluissa. Kun keskittäminen pahentaa ongelmia, selitetään, että ei ole keskitetty tarpeeksi.
Rahat eivät riitä esim. kuntien palveluihin, kun luodaan tilanne, jossa rahat eivät riitä. Se tilanne on luotu, kun Suomelta on viety oma raha, keskuspankki ja talouspolitiikka. Ehrnroothin tarkoittama asioiden eteenpäin vieminen on onnistunut. Taloutta ja yhteiskuntakehitystä eivät enää sääntelekään kansalaisten ja maan edut, vaan suuryitysten ja – sijoittajien edut. On kätevää, että päätöksiä tekevät kuitenkin virallisesti samat tahot kuin aiemmin. Ne, jotka on vaaleilla valittu. Äänet on tosin voitu hoidella korruptiorahalla ja äänestäjiltä kerätyillä varoilla ”oikeille” puolueille.
Yksityistämisen seurauksena esim. terveydenhoidon kokonaismenot kasvavat, koska vaikeimmin hoidettavat jäävät joka tapauksessa julkisen sektorin vastuulle. Niiden palvelut, joilla ei ole varaa itse maksaa, heikkenevät. Hetken päästä kysytään: Kumpi toimii paremmin, yksityinen vai julkinen? Kun vastaus on, että yksityinen, saadaan perusteita jatkaa julkisten palvelujen alasajoa.
EU ohjaa direktiiveillään ja asetuksillaan yksityistämiseen. Mitä muuta voisi odottaa, kun tiedetään, että unionin tärkeimpiä taustavoimia ovat suurten EU-maiden lisäksi juuri suuryritykset. Niitä edustaa mm. mainittu ERT-ryhmä.
Osa päättäjistä – ehkä suurin osa – ei taida itse tajuta, millaista tulevaisuutta ja miksi on luomassa. Ja kun ei ole todellista avointa julkista keskustelua, ei ole ollut pelkoa vaihtoehdoistakaan. Mistä ei voi puhua, siitä täytyy vaieta. Siihenkö tyydymme?
## Julkisen sektorin alasajo lisää kokonaiskustannuksia ja eriarvoisuutta, sanoo Antti Pesonen##.
Antti ei ehkä , kuten suurin osa MUISTAKAAN Suomalaisista että Suomessa on maailman suurin julkinen sektori!
700 000 VIRKAMIESTÄ!
Valtiolla 150 000, Kunnissa 450,000 ja Korporaatioissa + 100 000 Yht 700 000.
Tähän ja VAIN TÄHÄN on otettutu velkarahat menneet eli näitten palkkarahoihin.
Kyseinen porukka jakautuu kahteen osaan:
1. ETULINJAAN
2. TAKAHUONEIDEN VEROSYÖTTILÄISIIN
Kun arvioni mukaan Vienti tulee romahtamaan – 50%, BKT myös – 50% sekä VEROTULOTKIN sama 50 % ja TYÖTTÖMIÄ ON ENSIVUONNA YLI 700 000 kpl. niin Suomi ei kestä tätä parasiittien painolastia, kaksikielisyydenkään vuosittaisia MILJARDIKUSTANNUKSIA!
Ja kun Valtion velka nousee 100 MRD iin ja Kansallinen kokonaisvelka 500 MRD iin; Valtio, Yritykset, Yksityiset, Kunnat ja Korporaatiot ja näitten OSTOVOIMAA leikkaavaa vaikutusta n.+ 20 MRD joka vuosi!
VeliSynkkä
Motto: Pitäisikö VALTIOLLA olla talouden INFOKIOSKI?
Ilmoita asiaton viesti
No okei – valtio velkaantuu tänä vuonna 13 miljardia lisää, vienti on seis satamaduunarien lakon vuoksi ja sinä haluat kunnille lisää rahaa. Kerro nyt sitten mistä se raha otetaan? Lisää velkaa valtiolle vai lisää tuloveroja?
Minä kannatan mielummin säästämistä ja ihmisen omaa vastuuta pikkujutuissa kun jatkuvaa julkisen vallan osallistumista kaikkeen.
Ilmoita asiaton viesti
#1. ”että Suomessa on maailman suurin julkinen sektori!”
Miten lienee…
”Suomen julkinen sektori on Pohjoismaiden pienin
Valtion tuottavuusohjelmasta, oikeammin henkilöstön vähennysohjelmasta, tai kuntien liikelaitoksista keskusteltaessa jää aina mainitsematta kolme asiaa:
1) Suomen julkinen sektori on pieni; ylivoimaisesti pienin Pohjoismaista
Tanska 34 % palkansaajista
Ruotsi 34 %
Norja 32 %
Suomi 23,3 %
2) Suomessa on eniten yrittäjiä Pohjoismaiden joukosta, 12% työvoimasta. Esimerkiksi Tanskassa prosentti on 4.
3) Lisäksi Suomen veroaste on Pohjoismaiden alhaisin.”
http://pseudonyymi.blogspot.com/2009/05/suomen-jul…
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole varmasti maamme etu, että meillä on ulkopuolella operatiivisen julkisen sektorin (mm. koulutus, päiväkodit, terveydenhoito, poliisi, palolaitos…) niin huomattava hallinnollista koneistoa kuin meillä on.
Ulkoministeriö vaan porskuttaa uusien edustojen kanssa kun järkevintä olisi tehdä yhteistyötä EU-edustojen kanssa vähentäen omat lätetystöt minimiin.
YLEn toiminnalle ei haluta asettaa mitään rajoja, koska se on matalin aita: kansa maksaa kiltisti yhä paisuvat kulut ja kansanedustajien ei tarvitse tehdä mitään.
En vierasta julkista sektoria, koska silläkin on roolinsa. Toisaalta meidän on hyvä tarkastella toimintoja, joissa voimme toimia ilman julkista sektoria taikka sitten kustannustehokkaammin. Yleensä kun tuo julkinen raha kasvaa puussa.
Ilmoita asiaton viesti
3.
Veli Visitor
Kiinnostavaa!!!
Antaisitko lukuja, ei pelkkiä prosentteja, samoinkuin minäkin!
VeliSynkkä
Ilmoita asiaton viesti
1. Vastaus tuli jo Visitorilta (3.).
2. Miten tähän kuilun partaalle on tultu? Sitä kannattaa miettiä.
Kuilun partaalta pääsee tekemällä täyskäännöksen.
”Kerro nyt sitten mistä se raha otetaan? Lisää velkaa valtiolle vai lisää tuloveroja?”
– Veroja on alennettu viimeisten 15 vuoden aikana vuositasolla yli 7 000 000 000 euroa. Ne kevennykset on syytä ensin perua. Ja pääomatulojen verotus muuttaa progressiiviseksi. Ja alle 1000 euron kuukausitulot tehdä verottomiksi, jotta pienituloisten juoksuttamisista luukulta toiselle vähennetään ja helpotetaan ihmisten itsensä työllistämistä ja pärjäämistä.
Tämä ei kuitenkaan riitä, vaan pitää ryhtyä rakentamaan säänneltyä markkinataloutta, jossa suomalaisen työn ja tuotannon tulokset jäävät pääosin hyödyttämään Suomea. Raha on kuin lanta. Hyödyllistä vain levitettynä.
Tuollainen säännelty markkinatalous oli Suomessa pitkään ja noin vuoteen 1986. Menneiseen ei voida eikä tarvitse palata, mutta menneestä voi ottaa oppia.
Täyskäännökseen kuuluu mm. oma lainsäädäntövalta ja oma raha.
Käännöstä ei ole vielä näkyvissä, joten joudumme ihailemaan ”vapaan” ”markkinatalouden” – nykyisten vallanpitäjien ajanman politiikan – tuloksia
vielä jonkin aikaa.
”vienti on seis satamaduunarien lakon vuoksi”
– Huono juttu. Mitä kuitenkaan voi muuta odottaa, kun eliitti kahmii itselleen kultaisia kädenpuristuksia ja muita etuja ja vaatii samalla muilta maltti ja vyönkiristyksiä?
”Minä kannatan mielummin säästämistä ja ihmisen omaa vastuuta pikkujutuissa kun jatkuvaa julkisen vallan osallistumista kaikkeen. ”
– Niin minäkin.
4. ”Ulkoministeriö vaan porskuttaa uusien edustojen kanssa kun järkevintä olisi tehdä yhteistyötä EU-edustojen kanssa vähentäen omat lätetystöt minimiin.”
– Niin, v. 1917 alkupuolella olivat Kokoomuspuolueen edeltäjän edustajat sitä mieltä, että Venäjästä ei pidä Suomen erota ja itsenäistyä, kun se tulee niin kalliiksi. Pitää mm. perustaa oma ulkoasiainhallinto.
”Toisaalta meidän on hyvä tarkastella toimintoja, joissa voimme toimia ilman julkista sektoria taikka sitten kustannustehokkaammin.”
– Mikä ettei. Tarkastelussa pitäisi ottaa huomioon kokonaisuus.
Ja voisi katsoa, miten eri systeemit toimivat muualla.
USA:n terveydenhoitojärjestelmä on varoittava esimerkki. Kokonaisuudessaan puolta kalliimpi kuin pohjoismainen. Silti kymmenet miljoonat jäävät käytännössä vaille hoitoa.
Ilmoita asiaton viesti
#5. ”Antaisitko lukuja”
Löytyvät tarjotusta linkistä jatkaen sieltä eteenpäin.
Ilmoita asiaton viesti
Onko se Antti niin, että julkista sektoria kasvattamalla yhteiskunnan kilpailukyky paranee?
Ilmoita asiaton viesti
8. Ei välttämättä. Asiaa voisi verrata hölmöläisen halkokuorman tekoon – esimerkki on vanhahtava, mutta suotakoon se anteeksi.
Hölmöläinen siis teki hevosen vetämään rekeen halkokuormaa.
Hän nosteli kuormaan halon toisensa jälkeen ja ajatteli: ”Kun se tuon jaksaa vetää, niin kyllä se tämänkin jaksaa”. Jne jne.
Viimein kuorma oli niin suuri, että enempää ei mitenkään mahtunut.
Hölmöläisen pettymykseksi hevonen ei jaksanut vetää kuormaa liikkeellä.
Painoa oli liian paljon.
Niinpä hölmöläinen ryhtyi purkamaan kuormaa halko kerrallaan ja ajatteli:
”Kun se tätä jaksa vetää, ei se jaksa tuotakaan”. Jne, jne.
Kunes koko kuorma oli purettu.
Kohtuus kaikessa.
Toiseksi ”yhteiskunnan kilpailukyky” on aika erikoinen termi.
Tarkoittaako sen tavoittelu, että kilpailu on ratkaisu ongelmiimme?
Jos me voitamme, ketkä häviävät?
Vai pitäisikö asettaa joitakin muita tavoitteita ennen kilpailua?
Aiheesta enemmän http://www.anttipesonen.fi/2010/02/talousjarjestel…
Ilmoita asiaton viesti
9# Antti
Se tarkoittaa minun mukaani suomalaista kilpailukykyä globaaleilla markkinoilla.
En todellakaan usko protektionismiin! Uskotko Sinä?
Ilmoita asiaton viesti
Tuo protektionismi on yksinkertaisesti vain sitä että erilaisin toimin taataan kylmässä ilmastossa elävien ihmisten taloudellisen toimeliaisuuden ja elämisen jatkumisen.
Protektionismin vastakohta on sitä että hyväksytään se että Suomi ajetaan alas vain siksi että esim kiinalainen tekee kokoonpanotyötä meitä halvemmalla. Tämä taas on itsestäänselvyys koska Kiinassa on erilainen palkkapakettiratkaisu eikä samaa suojaverkostoa jos vaikka sahaa sormeen tai joutuu auton tönäsemäksi ja menettää työkykynsä.
Tuollainen rehvasteleva ”en usko protektionismiiin” tyyppinen asenne kertoo lähinnä siitä että ei ole perillä siitä mitä protektionismin täydellinen puuttuminen tarkoittaisi Suomen arktisen ilmaston kansantaloudelle.
Lisäksi EU harrastaa ilmiselvää protektionismia. Miksi sallit sen EU:lle muttet Suomelle sitä en tajua myöskään.
Ilmoita asiaton viesti
Ratkaisu löytyy kevennetystä mallista, missä julkisen sektorin suorittavan osan työpaikkoja lisätään ja hallintoa vähennetään. Lisäksi julkinen sektori ei lähde kilpailemaan yksityissektorin kanssa, vaan pysyy sille asetetuissa raameissa, eli verovaroin kustanetussa järjestelmässä, joka takaa myös pienituloisille palvelut.
Nyt taitaa olla aivan päinvastoin. Suuri hallinto visioi lämpimikseen utopisia tulevaisuuden kuvia, jotka eivät toteudu koskaan. Rahaa palaa ja seuraavasta utopiasta siirrytään aina vaan monimutkaisempaan visioihin, jotka nekään eivät toteudu. Onko ihan oikeasti tällaiseen varaa.
Ilmoita asiaton viesti
#6. ”- Veroja on alennettu viimeisten 15 vuoden aikana vuositasolla yli 7 000 000 000 euroa.”
Oliko tuossa luvussa mukana tämä miljardi vuodessa?
”Helsingin Sanomissa oli 19.10.2005 mielenkiintoinen uutinen: ”Suomalaiset pörssiyhtiöt ovat jättäneet perimättä ennakolta noin miljardi euroa vuodessa ulkomaisilta osakkeenomistajilta, jotka on merkitty hallintarekisteriin”.
Siis ”jättäneet perimättä”.
Siis ”miljardi euroa”.
Siis ”vuodessa”.
Kun suomalaiset pörssiyhtiöt olivat ottaneet lain omiin käsiinsä ja jättäneet perusteettomasti lähdeveron perimättä, lakia muutettiin vuonna 2005. Vanhasen hallituksen peruste lainmuutokselle oli se, että lain noudattaminen ”vaikuttaa epäedullisesti suomalaisten yhtiöiden osakekurssien kehitykseen”. Samalla annettiin hiljainen hyväksyntä käytännölle, jonka mukaan pörssiyhtiöiden ei ole tarvinnut noudattaa Suomen lakia – eikä niiden tarvinnut maksaa jälkikäteen valtiolle lain mukaisia pidättämättä jätettyjä lähdeveroja.”
http://www.eskoseppanen.net/index.php?option=com_c…
Ilmoita asiaton viesti
10. Nykyinen taloudellinen järjestelmä ei ole kestävällä pohjalla.
Ellei suomalaista työtä ja suomalaisten pärjäämistä suojella suomalaisten taholta, ei sitä suojele kukaan muukaan.
Nyt ollaan kuilun partaalla. Siitä pääsee tekemällä täyskäännöksen.
11. Hyvin kirjoitettu. Kiitos.
13. Ei ollut tuota miljardia mukana. Hyvä kun muistutit.
Kukapa kaikista miljardeista voisi lukua pitää.
Yksin aiemmin valtion – siis meidän – omistaman Kemiran lannoitetuotannon alemyynti norjalaisyhtiölle merkitsi arvioista riippuen monien miljardien (jopa yli viiden) tappiota.
Soneran umts-kaupat taisivat jäädä toiseksi tappiollisuudessaan.
Mutta ei noista juuri puhuta. Ja päätöksen tekijät istuvat edelleen
kovalla palkalla.
Ilmoita asiaton viesti
#14. ”omistaman Kemiran lannoitetuotannon alemyynti norjalaisyhtiölle merkitsi arvioista riippuen monien miljardien (jopa yli viiden) tappiota.”
Tuolla Pseudonyymin blogissa on seurailtu tuota Kemiraa useamman blogikirjoituksen kanssa, siellä luvut ovat tosiaan hieman suuremmat…pelkästään jo sieltä saatavan niobin arvo olisi ollut tuo mainitsemasi viisi miljardia, selaile tuolta linkin kirjoituksen alta löytyviä jatkoja:
”GrowHow – liian suuri erehdys kerrottavaksi
Soneran UMTS-kaupan loppulasku oli 4,3 miljardia euroa. Silloin kun Sonera osti saksalaista ilmaa, sen suurin omistaja oli valtio yli 50 %:n osuudella. Kaupasta kohistiin vuosikaudet talouselämän lehdissä. Samoin tehtiin Stora Enson kohdalla. Sen Amerikan-seikkailu maksoi 5,6 miljardia euroa. Valtio on tälläkin hetkellä Stora Enson suurin omistaja ja isäntä. Se omistaa 15,7 % osakkeista ja 35,1 % äänivallasta.
Jostakin syystä talouselämän lehdet ovat lähes vaienneet paljon huono-onnisemmasta GrowHow-kaupasta, jossa jopa 30 miljardin omaisuus myytiin 207 miljoonalla. Ehkä virhe on täysin uskomaton.”
http://pseudonyymi.blogspot.com/2008/09/growhow-li…
Ilmoita asiaton viesti
Tämä oli kyllä ehdottomasti päivän paras kirjoitus ja Pesonen alkaa osoittaa kypsyyttä tullakseen valituksi kansanedustajaksi ensi vuoden eduskuntavaaleissa.
GrowHow-linkki oli myös minulle uutta ja osoittaa taas herran valtiovallan täydellisen korruptuneisuuden. Kuinkahan paljon rahaa Yaran erilaisilta säätiöiltä ja lahjusrahastoilta päätyy Häkämiehen ja Pekkarisen vaalikassoihin ensi keväänä? Arvioisin vähintään pari miljoonaa euroa taitavasti piilotettuna Yaran imagemainoksiin eri lehdissä, jotka sitten lupautuvat kirjoittamaan pitkiä ja positiivisia kirjoituksia vaaleja edeltävä 12 kuukautta näistä kahdesta korruptuneesta politiikosta, jotka ovat ajamassa Suomea vararikkoon ennätysajassa.
Demokraattisessa valtiossa Pekkarinen ja Häkämies istuisivat jo vankilassa, mutta Suomessa on vallassa Euroopan korruptunein hallitus, jolla on poliisi, TV, lehdistö ja RKP tukenaan.
Ilmoita asiaton viesti
14# Antti
(((Nykyinen taloudellinen järjestelmä ei ole kestävällä pohjalla.
Ellei suomalaista työtä ja suomalaisten pärjäämistä suojella suomalaisten taholta, ei sitä suojele kukaan muukaan.)))
Eikös Suomalaisia tuotteita osteta vain jos Suomalaisilla on jotain tarjota muiden maiden kuluttajille ???
Mielestäni kuluttajat ostavat tuotteita joita haluavat tässä vapaassamaailmassa. Jossa heillä on oikeus valita haluamansa tuote. Ei heitä voi pakotaa ostamaan, he valitsevat.
En ymmärrä pelkojasi EU:sta joka haluaa pitää Eurooppalaisten puolia tässä maailmassa, jossa kilpaillaan rajusti.
Väitteesi EU:sta joka ajaa suurtenyhtiöiden puolta pelkästään. On tarinaa jota EU vihaaja syytää ilmoille, ilman selitystä siitä, että minkä laista Eurooppaa sinä haluat Antti olla luomassa ???
Mitä niille pahoille Suuryrityksille pitäisi nyt siis tehdä ???
Mitä pahaa on yhteisessä rahassa EU alueella???
Ilmoita asiaton viesti
Täyttä asiaa kirjoitat.
Suomessa tätä uusliberalistista missiota on viety pienellä sordiinolla kv. kuvioihin verrattuna, mutta jäljet alkavat toki näkyä täälläkin.
Luen juuri Norma Kleinin Tuhokapitalismin nousu-kirjaa, joka erittäin selkeällä ja hyvin dokumentoidulla tavalla kuvaa Latinalaisen Amerikan ns. Eteläkartion valtioiden (Chile, Argentiina, Uruguay, Brasilia) sisällä 70-luvulta alkaen tapahtunutta erittäinä väkivaltaista uusliberalistista talouskokeilua á la Milton Friedman.
Täällä Suomessa keinot ovat pehmeämmät, mutta kehityksen takana on silti systemaattista taloustotalitarismin rakentamista. Nykyhallitus on saatu Kokoomuksen johdolla palvelemaan EKn toivomaa kehitystä, Kepun toimiessa äänettömänä yhtiömiehenä. Kaiken takana sekä näkyvä että piilokorruptio.
Tähän liittyy tiedotusvälineiden hegemonian ohjaamista palvelemaan kehitystä. Taustalla ovat myös kurinpidolliset valmiudet kansan osalta; ei Kokoomuksen suorittama poliisi- ja suojelupoliisitoimen päällikköyksien miehitys suinkaan ole sattumaa, ja samaa palvelee pyrkimys Suomen liittämiseksi NATOon.
On voimien kokoamisen aika tätä tuhosuuntausta vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Täyttä asiaa, Antti Pesonen. Kiitos.
Kirjoitat: ”Osa päättäjistä – ehkä suurin osa – ei taida itse tajuta, millaista tulevaisuutta ja miksi on luomassa.”
Näistä asioista pitää kirjoittaa ja kirjoittaa ja puhua ja puhua. Päättäjien uusi sukupolvi nousee; ehkä monen silmät ehtivät vielä avautua ennen kuin elintärkeitä päätöksiä päästään uusina päättäjinä tekemään. Toivoa on. Ehkä jopa jonkun naiivin nykyisenkin päättäjän silmät ehtivät vielä hetkeksi revähtää auki, kunhan asioista vain tarpeeksi melskataan.
Ilmoita asiaton viesti